محاربه از دیدگاه فقه و حقوق با تاکید بر قانون مجازات اسلامی 1392

پایان نامه
چکیده

چکیده با نگاهی به قوانین حاکم مصوب 1370مشخص می گردد که قانونگذار ایران برای شمول محاربه نسبت به عمل مرتکب پیش از آنکه به ضابطه دست بردن اسلحه توجه داشته باشد به قصد مرتکب دایر بر مقابله و معارضه با نظام توجه داشته است و آن به دلیل حفظ حاکمیت نظام می باشد اما فقهای امامیه دو شرط به کارگیری اسلحه و ایجاد رعب وحشت را برای تحقق محاربه کافی می دانند در قانون مجازات اسلامی 1392 رویکرد قانونگذار تغییر کرده است برای تحقق محاربه علاوه بر کشیدن سلاح به قصد جان یا ناموس و ارعاب آنها در محیط نیز بایستی ناامنی صورت گیرد بنابراین قاچاقچیان وسارقان که دست به سلاح می برند و موجب ناامنی راهها می شوند محاربند با وجود پیشرفت های که در خصوص علوم و تکنولوژی صورت گرفته خوشبختانه جرم محاربه رایانه ای وجود ندارد زیرا نوعاً اسلحه ای بکار نمی رودبا توجه به بررسیهای صورت گرفته بر خلاف بعضی از نظرات ارائه شده در خصوص مقید بودن جرم محاربه بنظر میرسدمحاربه جرم مطلق است که تحقق آن منوط به تحقق نتیجه مجرمانه نمی باشدوبکار بردن اسلحه لازم نیست به شکل تیراندازی باشد زیرا صرف برهم زدن آزادی وامنیت مردم وایجاد رعب و هراس شخص رادر حکم محارب قرار خواهد داد قانونگذار در قانون مصوب92رویکرد خود را تغیر داده وگروههای را که دربرابر نظام قیام مسلحانه کنند باغی دانسته وتوبه محارب راقبل از دستگیری وتسلط بر او پذیرفته است در محاربه و افساد فی الارض اکثر فقیهان و حقوق دانان به بررسی و تفحص پرداخته اند اما این پایان نامه با توجه به رویکرد جدیدی در رابطه با تحلیل مطالب ارائه شده و قانون جدید به بررسی مطالب می پردازد . واژه های کلیدی: محاربه، افسادفی الارض، سلاح، محارب،

منابع مشابه

توبه و تأثیر آن بر حدود از دیدگاه فقه مقارن و قانون مجازات اسلامی 1392

این نوشتار به بررسی تأثیر توبه در حدود از دیدگاه فقه و قانون مجازات اسلامی، می‌پردازد. توبه عبارت است از بازگشت همراه با پشیمانی به سوی خدا و دوری از گناه و عزم بر عدم بازگشت به آن و نیز طلب مغفرت از خداوند و سعی و تلاش بر جبران گذشته. توبه از دیدگاه قرآن و سنت جایگاه بسیار ویژه و مهمی دارد و فرصتی اعطاء شده به مجرم است تا از رفتار خود پشیمان گشته و راه صلاح در پیش گیرد. توبه در کنار آثار اخروی...

متن کامل

توبه و تأثیر آن بر حدود از دیدگاه فقه مقارن و قانون مجازات اسلامی 1392

این نوشتار به بررسی تأثیر توبه در حدود از دیدگاه فقه و قانون مجازات اسلامی، می پردازد. توبه عبارت است از بازگشت همراه با پشیمانی به سوی خدا و دوری از گناه و عزم بر عدم بازگشت به آن و نیز طلب مغفرت از خداوند و سعی و تلاش بر جبران گذشته. توبه از دیدگاه قرآن و سنت جایگاه بسیار ویژه و مهمی دارد و فرصتی اعطاء شده به مجرم است تا از رفتار خود پشیمان گشته و راه صلاح در پیش گیرد. توبه در کنار آثار اخروی...

متن کامل

بررسی تعریف جرم محاربه و افساد فی الارض در فقه و حقوق با رویکردی به لایحه پیشنهادی قانون مجازات اسلامی

یکی از جرایمی که در فقه و حقوق موضوعه ایران، از آن به جرم علیه امنیت و آسایش عمومی مردم و تلاش در جهت ناامن کردن راه ها؛ برای ترساندن مردم نام برده شده است، جرم محاربه و افساد فی‌الارض است. در این نوشتار، سعی شده که تعریفی جامع و مانع از جرم محاربه و افساد فی‌الارض از دیدگاه فقها و حقوقدانان ارایه شود و در مواردی نیز، به نقد و بررسی تعریف مقنّن از محاربه و افساد فی‌الارض در قانون مجازات اسلامی و...

متن کامل

بررسی تعریف جرم محاربه و افساد فی الارض در فقه و حقوق با رویکردی به لایحه پیشنهادی قانون مجازات اسلامی

یکی از جرایمی که در فقه و حقوق موضوعه ایران، از آن به جرم علیه امنیت و آسایش عمومی مردم و تلاش در جهت ناامن کردن راه ها؛ برای ترساندن مردم نام برده شده است، جرم محاربه و افساد فی الارض است. در این نوشتار، سعی شده که تعریفی جامع و مانع از جرم محاربه و افساد فی الارض از دیدگاه فقها و حقوقدانان ارایه شود و در مواردی نیز، به نقد و بررسی تعریف مقنّن از محاربه و افساد فی الارض در قانون مجازات اسلامی و...

متن کامل

تخفیف مجازات در قانون مجازات اسلامی 1392

تخفیف مجازات یکی از ابزارهای مؤثر سیاست جنایی در اجرای اصل فردی‌کردن مجازات، اثربخشی بیشتر و دست‌یابی به اهداف اصلاحی و درمانی کیفر محسوب می‌شود. در حقوق کیفری ایران به تبع فقه اسلامی، تخفیف مجازات در حدود و قصاص و دیات راه ندارد و این مجازات‌ها تابع احکام خاص خود هستند. در قلمرو تعزیرات نیز تا پیش از تصویب قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 نهاد تخفیف فاقد سامان‌دهی قانونی بود و رویه مشخصی در خصوص ...

متن کامل

تطبیق مسؤولیت کیفری پزشکان در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 با قانون مجازات اسلامی مصوب 1370

پزشک در راستای انجام وظایف حرفه­ای خود ممکن است مرتکب فعل و یا ترک فعلی شود که مغایر با شئون پزشکی و ناقض حقوق فردی و نیز مخل نظم اجتماعی باشد، قانونگذار این اعمال را جرم و مستوجب کیفری دانسته است. در قانون مجازات اسلامی مصوب 1370، مسؤولیت کیفری پزشک به پیروی از قول گروهی از فقهای امامیه، به عنوان مسؤولیت محض یا بدون تقصیر پزشک پذیرفته شده بود. خوشبختانه قانون جدید مجازات اسلامی مصوب 1/2/1392 ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی مرکز بین المللی بندر انزلی - دانشکده علوم انسانی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023